perjantai 22. maaliskuuta 2013

Vapaasäestystä ja NLP:tä

Voi viude vapaasäestys vie mennessään. Luonteeni tykkää suorituksista, joten tavoitteenani on suorittaa SYKE -kirja niin että harjoittelen joka kappaleen jokaisen kompin. Saa nähdä koska olen valmis, sillä kappaleet vaikeutuvat koko ajan. Tällä hetkellä olen kappaleessa 13 (/57:stä). Calypso komppi (kappale 10) oli ensimmäinen haaste mutta nyt, kolmen päivän jälkeen se tuntuu sujuvan. Huomaa aina, että jossakin vaiheessa uutta asiaa opetellessa tulee kyllääntyminen, jonka jälkeen harjoittelu ei enää paranna suoritusta. Paras tapa on jättää asia hautumaan ja antaa unen hoitaa hermoratojen selkeyttäminen - komppi sujuu sitten hiukka paremmin seuraavana päivänä kuin itsestään. Nyt kappaleen 13 tehtävänä on tehdä hieman monimutkaisempi komppikuvio vasemmalla kädellä ja taputtaa samaan aikaan rytmiä toisella kädellä - kääk miten se tuntuu vaikealta, ihan raivostuttaa kun kädet menevät sekaisin! Onnistuin kuitenkin joitakin kertoja, joten luotan siihen että asia selkeytyy huomenna - ehkä yritän vielä pari kertaa. Lähtökohta on ollut kuitenkin se, että en osaa tehdä juuri muuta kuin perusbassoäänen soittoa vasemmalla kädellä ilman minkäänlaista rytmiä - uskoisin, että edes pienikin vasemman käden säestystaidon lisäys voi parantaa "säestyssoundia" huomattavasti.

Soittoharrastuksen lisäksi uutta virikettä elämään tuo myös NLP-kiinnostus. NLP on oman käsitykseni mukaan mielikuvien ja mielen toiminnan syvempää ymmärtämistä ja sen hyväksikäyttämistä eri tilanteissa. NLP-yhdistyksen nettisivujen mukaan NLP määritellään näin:

"NLP eli neurolingvistinen ohjelmointi on ajattelutapa ja toimintamalli, joka auttaa ihmisiä kehittämään osaamistaan ja käyttämään sitä eri tilanteissa parhaalla mahdollisella tavalla. Se on myös johtamismenetelmä, vuorovaikutusmalli, valmennusfilosofia ja terapiamuoto. NLP koostuu joukosta taustaoletuksia, sekä näiden varaan rakentuvista malleista ja menetelmistä"

Kävin eilen paikallisen NLP-tiimin NLP-illassa, jossa pohdittiin NLP:tä oppimisessa. Mielestäni ilta antoi hyviä vinkkejä oppimisen tehostamiseen NLP:n avulla. Minulle ajankohtaista oppimista on tällä hetkellä vapaasäestyksen treenaaminen, joten yritän miettiä konkreettisesti oppimaani vapaasäestys esimerkkinä. Oppimisen hidasteena on usein negatiiviset uskomukset, kuten "olen huono soittaja vasemmalla kädellä" tai "pianon soitto on tylsää". On hyvä tiedostaa, että ne eivät ole faktoja, vaan nimensä mukaisesti vain uskomuksia - joten tämän tiedostamisen jälkeen ne voikin unohtaa. Yksi NLP:n perusoletuksista on, että se kasvaa mihin huomio kiinnittyy. Siksi en käytäkään enempää aikaani omiin soittotaitoihini liittyviin negatiivisiin uskomuksiin vaan keskityn positiivisiin uskomuksiin. Soittotaitoon liittyviä positiivisia ominaisuuksiani ovat sitkeys, mielikuvat siitä että voin oppia, innokkuus sekä tietty rentous, sillä soittoon ei liity elämässäni erityisiä paineita. Soittotaidon parantamisesta on myös aina hyötyä, oppi sen hyvin nuorena tai kolmekymppisenä. Harjoitellessani kiinnitän huomiota onnistuneisiin kertoihin ja jätän soittovirheet huomiotta, eli jatkan soittoa enkä pysähdy jankkaamaan vaikeaa kohtaa kesken kappaleen. Jos on tarpeen, harjoittelen vaikeaa kohtaa erikseen. Olisi myös hyvä luoda mielikuva onnistuneesta soittoesityksestä ja ankkuroida se johonkin, esim. liikkeeseen tai asiaan. Eräs NLP-kurssin käynyt kertoi ankkuroivansa hyvän esitelmän koskettamalla oikean käden sormilla vasemman käden rystysiin. Hän oli siis onnistumisen yhteydessä tehnyt tämän kyseisen liikkeen. Seuraavalla kerralla liike auttoi häntä muistamaan tuon onnistuneen tunnetilan, joka taas ruokki uudelleenonnistumista. Aika vänkää, sanon mää! :) Ens kerralla kun mä onnistun jossain, älkää ihmetelkö jos rupean heiluttelemaan korviani tai jotain muuta vastaavaa.

NLP-illassa käytiin läpi lyhyesti myös aivojumppaa (ei liity sinänsä suoraan NLP:n), jolla on keskittymiskykyä parantavia vaikutuksia. Teho perustuu siihen, että liikkeet aktivoivat aivojen oikean ja vasemman puoliskon yhteistyötä. Aivojumppaa on käytetty muun muassa oppimisvaikeuksia kokevien lasten keskittymisen parantamiseen ja rauhoittamiseen. ADHD -lasten kanssa harjoituksilla on saavutettu hyviä tuloksia. Harjoituksia on esimerkiksi se, että henkilö nostaa oikeaa polvea ja koskettaa sitä vasemmalla kädellä ja toisinpäin. Se on yllättävän haastava liike lapselle, jolla on oppimisvaikeuksia. (Olin tänään lapsiparkissa ja kokeilin ohjata tätä liikettä eräälle pojalle leikin varjolla. Hän alkoi koskettamaan saman puolen polvea kädellä. Hän onnistui myös ristikkäisliikkeessä myöhemmin, mutta sanoi sen olevan vaikeaa, vaikka aikuisena liike tuntuu "itsestäänselvältä"). Täytyy myöntää, että aivojumppa jäi tänään väliin ennen vapaasäestyksen harjoittelua. Huomenna katsotaan, onko parilla liikkeellä ennen harjoittelua suotuisia vaikutuksia keskittymiseen :D.

2 kommenttia:

  1. Wau.. miten susta on tullu tuollainen suorittaja ja minusta tällainen samoilija..
    Aika hyvä leikki tuo polven nostelu. Enpä olis uskonut sen olevan vaikeaa.

    VastaaPoista
  2. Mul ei oo vaihtoehtoja, ku en osaa pitää hauskaa muuten ;D. Tosin tämäkin on vain uskomus, niin kuin sekin että sä olisit samoilija ;).

    VastaaPoista